Dit zijn de beste Apple Watch-apps voor hardlopers

De Apple Watch legt meer dan ooit de nadruk op sporten en fitness. Bovendien zit er sinds de Apple Watch Series 2 een eigen GPS-chip in, zodat je zelfstandig je hardlooproute kunt vastleggen zonder een iPhone mee te nemen. Maar welke app gebruik je dan? In dit overzicht vind je de meest geschikte Apple Watch-apps voor hardlopers.

Apple Watch Nike+

Hardloop-apps voor de Apple Watch

Hoewel de Apple Watch geen puur sporthorloge is, heb je wel steeds meer mogelijkheden om ermee te gaan sporten. Met apps kun je precies die functies toevoegen die je zoekt, zoals het meten van je tempo en afstand, trainen op basis van hartslag en intervaltrainingen. Er is een speciale Nike+ versie van de Apple Watch Series 2, maar die heb je niet nodig om met de Apple Watch te kunnen hardlopen. Dit model biedt namelijk dezelfde functies als de standaarduitvoering, maar met een iets ander horlogebandje.

Hardlopen zonder iPhone

Zoek je een native Apple Watch-app waarmee je kunt hardlopen zonder je iPhone mee te nemen, dan komen er vier apps in aanmerking: Apple Workout, Runkeeper, Strava en Nike+ Run Club. Op alle Apple Watch-modellen kun je onderstaande apps installeren, maar alleen met de Apple Watch Series 2 beschik je over zelfstandige GPS.

Hou er wel rekening mee dat de Apple Watch vrij simpele functionaliteit voor hardlopers biedt ten opzichte van sporthorloges van bijvoorbeeld Garmin en Polar. Gaandeweg komt er wel steeds meer keuze in apps die net iets anders te bieden hebben.

Apple Workout voor Apple Watch

Eigenlijk heb je geen aparte app nodig om met de Apple Watch te kunnen hardlopen. Standaard vind je namelijk al de Workout-app op het horloge waarmee je kunt wandelen, hardlopen, fietsen en talloze andere sporten doen. Je denkt misschien dat je met een app van een gespecialiseerde partij beter af bent, maar toch heeft de Workout-app wel wat handige extra’s te beiden. Zo kun je precies aangeven wat je tijdens het hardlopen op je scherm wilt zien: huidige tempo, hartslag, tijdsduur, gemiddelde tempo, actieve calorieën of totale calorieën. Jij bepaalt in welke volgorde ze staan en hoeveel informatie er op het scherm verschijnt.

Vanaf de wijzerplaat kun je snel een nieuwe workout starten, waarbij je kunt kiezen uit binnenshuis of buitenshuis hardlopen. Je kiest een open doel of een doel op basis van tijd, afstand of calorieën. Je kunt zien wat je de laatste keer hebt gedaan en op basis daarvan je prestatie verbeteren.

Apple Watch start workout

Tijdens het hardlopen zie je alle statistieken. Heb je gekozen voor minder informatie op het scherm, dan kun je ook aan de Digital Crown draaien om door data zoals hartslag en afstand te bladeren. Verder heb je de mogelijkheid om je scherm tijdens het sporten te blokkeren. Deze functie is eigenlijk bedoeld voor zwemmers, waarbij het water onbedoelde schermaanrakingen kan veroorzaken, maar kan ook handig zijn tijdens sporten op het droge. Bij het hardlopen herkent de app automatisch wanneer je stilstaat en pauzeert dan de workout. Loop je verder, dan gaat de teller weer lopen.

Na afloop zie je afstand, tijdsduur, gemiddeld tempo, gemiddelde hartslag en nog wat andere waarden. Helaas kun je geen eerdere statistieken opvragen. Sterker nog: er is op de Apple Watch helemaal niets meer terug te vinden van trainingen van afgelopen dagen. Zodra je op Gereed tikt zijn de gegevens weg, al kun je ze natuurlijk nog wel opvragen via de iPhone-app.

Apple’s Workout-app synchroniseert alle data met HealthKit, zodat je het ook kunt inlezen in apps van derden die dit ondersteunen.

Strava Apple Watch met workout.

Strava voor Apple Watch

Strava is bekend als fiets-app, maar je kunt deze app ook prima gebruiken om te hardlopen. Vlak nadat een losstaande Android Wear 2.0-app van Strava verscheen er ook een Apple Watch-versie die zonder iPhone te gebruiken is. Daarvoor heb je uiteraard wel een Apple Watch Series 2 nodig. De app toont je afstand, tempo en hartslag duidelijk op het scherm tijdens het hardlopen.

Heb je een eerste generatie Apple Watch, dan kun je deze app nog steeds gebruiken maar zul je wel een iPhone op zak moeten hebben. In dat geval zie je afstand, tijdsduur, rondetijden en hartslag gewoon op het scherm zonder dat je je iPhone erbij hoeft te pakken. Je kunt voor vertrek zien hoeveel kilometers je die week al hebt gelopen en na het lopen zie je het gemiddelde tempo. Voor meer statistieken kun je het beste je iPhone erbij pakken.

Met de Strava-app voor Apple Watch Series 2 krijg je een grote Start-knop te zien, die er vanuit gaat dat je wilt fietsen. Je zult dit dus eerst moeten aanpassen via de instellingen. Veeg naar links om te wisselen tussen hardlopen en fietsen en om van mijlen naar kilometers over te schakelen. Ook kun je het automatisch pauzeren inschakelen, zodat de meting stopt als je een tijdje stilstaat. Tijdens het hardlopen zie je de tijdsduur bovenin het scherm, middenin het actuele tempo en onderin de afstand en je actuele hartslag. Helaas kun je dit niet aanpassen, zoals bij de Workout-app van Apple zelf.

Gebruikers melden dat het tempo meestal iets lager ligt dan op een GPS-sporthorloge, waardoor de Strava-app minder geschikt is voor serieuze sporters die aan een scherpe PR werken.

Runkeeper voor Apple Watch

Runkeeper was er eind 2016 al vroeg bij met het ondersteunen van de ingebouwde GPS-functie van de Apple Watch Series 2. Je kunt dus met een gerust hart gaan hardlopen, zonder dat je je iPhone mee hoeft te nemen. Je kunt ook je afstand vastleggen als je op een loopband staat, net als bij de apps van Nike+ en Endomondo.

Voordat je vertrekt kun je een workout maken. Er zitten al drie voorgedefinieerde workouts in, namelijk een 20 minuten durende gemakkelijke workout, een korte afstand van 2,25 mijl en een korte afstand van 2 mijl met tussentijds wandelen. Waarom er voor deze wat willekeurige afstanden is gekozen is ons een raadsel, maar ze zijn wel ideaal voor beginnende hardlopers. In de app kun je gemakkelijk zelf workouts maken, die je synchroniseert met de Apple Watch. Zo kun je gemakkelijk intervaltrainingen maken, waarbij je helaas geen kortere afstanden dan 250 meter kunt instellen. Ook kun je geen intervallen maken op basis van afstand én tijdsdoelen. Maar los daarvan geeft Runkeeper je veel mogelijkheden om bijvoorbeeld een trainingsschema uit een tijdschrift in te voeren.

Apple Watch met Runkeeper.

Voordat je wegrent kun je ook nog een gewenst tempo en een maximale hartslag instellen. Tijdens het hardlopen zien je bovenin de tijdsduur en de sterkte van het GPS-signaal, middenin zie je afstand en huidige tempo, terwijl onderin het gemiddelde tempo en je hartslag te zien zijn. Alle statistieken moet je via de iPhone-app bekijken.

Runkeeper is prima te gebruiken zonder je iPhone, maar dan moet je wel de Series 2 hebben. Je kunt de app snel starten vanaf de wijzerplaat van je horloge.

Nike+ Run Club voor Apple Watch

Nike+ Run Club hanteert sinds kort de afkorting NRC, een naam die voor Nederlanders wat onhandig in de oren klinkt omdat we NRC vooral kennen als krant. De nauwe samenwerking tussen Apple en Nike heeft geleid tot een speciaal model van de Apple Watch Series 2, die technisch gezien identiek is aan de normale uitvoering en ook qua prijspeil hetzelfde is. De enige extra’s zijn het speciale horlogebandje met perforaties en een setje wijzerplaten in Nike-lettertype.

Apple Watch Nike

Dankzij de samenwerking werd de NRC-app al vroegtijdig aangepast voor de Apple Watch Series 2, zodat je de app zelfstandig kunt gebruiken tijdens het hardlopen. De app laadt snel, is makkelijk in gebruik en straalt de kenmerkende Nike-stijl uit. Vanaf de wijzerplaat van de Apple Watch kun je snel een training starten, waarbij je de keuze hebt uit een ‘Quick Start’, dezelfde instellingen als je laatste training of een zelfgekozen afstand of snelheid. Voor hardlooptrainingen op basis van snelheid heb je wel je iPhone nodig.

Wil je steeds verder en sneller, dan is de functie ‘Match Your Last Run’ een handige optie. Je kunt proberen om de afstand of snelheid van je laatste training te verbeteren. Tijdens het lopen zien je tempo, hartslag, tijdsduur en afstand. Door aan de Digital Crown te draaien kun je wisselen tussen tempo en afstand. Je krijgt geen gemiddeld tempo te zien en de app is wat minder geschikt voor trainen op basis van hartslag. Na het hardlopen krijg je een samenvatting met de belangrijkste statistieken te zien, waaronder de totale afstand die je gelopen hebt en het aantal trainingen. Wil je meer zien, dan is de iPhone-app de aangewezen plek.

De Apple Watch-app van Nike+ Run Club is ook te gebruiken op een loopband, maar is niet zo heel nauwkeurig. Wel leuk is het feit dat Nike je regelmatig herinnert: ‘Are we running today?’ De instellingen hiervoor zijn helaas wel beperkt. Als je eerder op de dag al gelopen hebt, krijg je nog steeds de tekst in beeld en bovendien kun je niet exact aangeven hoe laat je de herinnering wilt ontvangen. Erg slim is het dus niet.

Runtastic Pro voor Apple Watch

Runtastic is tegenwoordig onderdeel van Adidas en dat betekent dat de Adidas miCoach-app niet verder zal worden ontwikkeld. Er zal dus ook geen native Apple Watch-app meer verschijnen van Adidas miCoach, waardoor je aangewezen bent op Runtastic. Die app is overigens nog niet aangepast voor de GPS-functie van de Apple Watch Series 2 en dat betekent dat je altijd je iPhone zult moeten meenemen.

Runtastic voor Apple Watch

Het startscherm van Runtastic Pro voor Apple Watch is vrij simpel. Je kiest je activiteit en geeft aan of je Live Tracking wilt inschakelen, zodat vrienden je locatie kunnen volgen. Hiervoor moet je uiteraard wel je iPhone op zak hebben, maar dat is bij Runtastic altijd het geval. Verder kun je aangeven of je gesproken aanwijzingen wilt horen. Tijdens het lopen zie je de afstand, tijdsduur, huidige tempo, hartslag en hartslagzone. Je kunt dit niet zelf aanpassen, zoals bij Apple’s Workout-app. Wel kun je zijwaarts vegen om de muziek te bedienen, al zit je dan wel vast aan Apple’s Muziek-app en werkt het niet met Spotify.

Na afloop van het hardlopen kun je aangeven hoe je je voelde en op welk type ondergrond je hebt gelopen, bijvoorbeeld asfalt of gras. Daarna krijg je afstand, tijdsduur, gemiddelde tempo, gemiddelde snelheid, maximum snelheid, hoogteverschillen, gemiddelde hartslag en nog meer te zien. Na een druk op de knop zijn de gegevens weer verdwenen en zul je de iPhone-app moeten raadplegen om ze terug te zien.

Runtastic Pro is momenteel dus niet de meest geschikte app om mee te gaan hardlopen als je een Apple Watch hebt. De app maakt nog geen gebruik van de GPS-ontvanger in de Apple Watch Series 2 en is bovendien erg opdringerig met abonnementen. De gratis versie waarschuwt je telkens om te upgraden naar de Pro-versie en zelfs als je de betaalde Pro-versie gebruikt krijg je steeds reclames voor Premium-functies te zien. Voor trainingsschema’s betaal je €26,99 en voor het GOLD-lidmaatschap betaal je €59,99 per jaar. Voor minder geld vind je apps met een betere gebruikerservaring, die dezelfde hoeveelheid data leveren. Wel kun je bij Runtastic uit heel veel verschillende sporten kiezen.

Endomondo voor Apple Watch

Endomondo is net als Runtastic nog niet aangepast voor de GPS-ontvanger in de Apple Watch Series 2. Je zult dus je iPhone moeten meenemen om nauwkeurig de training te kunnen vastleggen. Wel kun je met Endomondo zowel binnenshuis als buitenshuis hardlopen en je kunt de app snel starten vanaf de wijzerplaat. Alles draait daarbij om eenvoud.

Tijdens het lopen zijn er drie schermen beschikbaar. Je krijgt de tijdsduur, afstand, huidige tempo en hartslag te zien. Veeg je naar links, dan krijg je meer details over je tempo te zien en veeg je nogmaals naar links, dan zie je je hartslagzones. Voor het terugkijken van je statistieken zul je in de iPhone-app moeten zijn.

JogRunSprint voor Apple Watch

De app JogRunSprint maakt gebruik van de hardloopmethode 10-20-30, bedacht door twee professoren van de universiteit van Kopenhagen. Je zit bij deze app dus aan een bepaalde trainingsaanpak vast. Je gaat bij deze app 30 seconden rustig joggen, 20 seconden rennen en 10 seconden sprinten. Daarna volgt een kort moment van rust, waarna je de drie stappen herhaalt totdat je klaar bent.

Via de Apple Watch-app zie je een teller die aangeeft hoeveel seconden je nog moet doorgaan. De Apple Watch legt ondertussen ook de afstand af die je tijdens een interval hebt afgelegd. Alle statistieken kun je via de iPhone-app terugzien, maar daarvoor zul je wel een in-app aankoop moeten doen. Heb je nog nooit van de 10-20-30 aanpak gehoord, dan is dit een mooie gelegenheid om het eens te proberen. Het idee achter de methode is dat je in 3 tot 4 weken je prestaties kunt verbeteren.

Je kunt via de iPhone-app het aantal intervallen instellen en het totale aantal sets dat je per sessie wilt uitvoeren. Hoe snel je loopt is afhankelijk van je eigen voorkeur. Helaas legt de app niet je hartslag vast.

SIT (Simple Interval Timer) voor Apple Watch

Voor mensen die met intervaltrainingen bezig willen gaan en daarbij zoveel mogelijk flexibiliteit willen is Simple Interval Trainer een prima app. Zoals de naam al aangeeft is deze app zo simpel mogelijk gehouden. Kies het aantal herhalingen, de lengte van elk interval en de gewenste rusttijd. Zodra je op de startknop drukt zie je op het scherm de voortgang, een teller hoe lang je nog moet doorgaan en je actuele hartslag.

Minpunt van deze app is dat je alleen intervallen kunt instellen op basis van tijdsduur, dus niet op basis van afstand of hartslagzone. Ook krijg je geen voelbare waarschuwingen als het tijd is om van tempo te wisselen. Je zult dus steeds op het Apple Watch-scherm moeten kijken om te weten hoe ver je bent. Omdat een dergelijke app geen locatie vastlegt, is geen GPS nodig en werkt het op elke generatie Apple Watch.

 

 

 

Bron: iculture

Geef een reactie