Review TomTom Runner 2 Cardio + Music

Na een paar maanden hardlopen en statistieken vergaren met geleende spullen, wil je op een gegeven moment iets voor jezelf. De ervaring van die eerste maanden leverde me een helder beeld op van wat ik van mijn nieuwe horloge eiste: snel de deur uit kunnen! Ik wilde snel kunnen starten en niet eerst een kwartier bezig zijn met al m’n spullen om en aan doen.

Om te beginnen wilde ik geen gedoe meer met een externe hartslagband. Daarnaast wilde ik draadloos muziek kunnen luisteren met bluetooth oordopjes, dus geen draadjes meer onder mijn shirt/jack hoeven te frommelen. Ook wilde ik voor muziek onafhankelijk zijn van mijn telefoon. Die telefoon moest ook thuis kunnen blijven, want ook dat was steeds gedoe; armband om, app klaarzetten, bij vertrek aanzetten en als je klaar bent snel dat ding eruit en uitzetten. Bij slecht of juist heel warm weer had ik ook wat problemen met de vochtigheid buiten (lees: extra eis). Tot slot vond ik het met de huidige technieken een beetje onzin om na een run mijn horloge aan een computer te moeten hangen om statistieken online op te slaan en te delen op Runkeeper en Strava. Dat moet automatisch kunnen, dacht ik.

Mijn zoektocht kwam uit bij de TomTom Runner 2 Cardio + Music (large). Hieronder leesje mijn ervaringen met dit GPS-horloge van TomTom en eigenlijk meteen ook van de TomTom Runner 3 Cardio + Music, maar daarover aan het einde van dit artikel meer.

Algemeen

Het horloge koop je in een mooie box met daarin het horloge, de horlogeband en het USB-kabeltje. Het horloge klik je (na enige oefening) eenvoudig in de horlogeband. Van die banden zijn er online allerlei alternatieve kleuren te verkrijgen. Het horloge is overigens echt heel licht om te dragen, dat voel je nauwelijks bij het sporten.

De USB-kabel heeft een eigen aansluiting op het horloge, dus wees er zuinig op, want je kunt het niet vervangen door een gangbare USB-kabel. Met deze USB-kabel kun je het horloge opladen in het stopcontact of verbinden met je computer of laptop voor grotere updates of muziek op je horloge te zetten.

Bediening

Het horloge kun je met één navigatieknop waarmee je naar links, rechts, boven en onder door de menu’s kunt navigeren. Ten opzichte van voorgaande versies is een van de grote verbeteringen van de navigatieknop dat wanneer je een run wilt pauseren, je bewust de knop eventjes naar links in moet houden. Dat houdt in dat het horloge niet in de pauze modus schiet als je per ongeluk de knop verkeerd aanraakt. Als je de run wilt beëindigen houd je twee keer de knop eventjes naar links in.

Scherm

Het (duidelijke) scherm bestaat tijdens het lopen uit drie secties. In de grote sectie kun je tijdens het lopen de diverse gegevens aflezen door te navigeren, zoals de afgespeelde muziek, je hartslag, hartslagzones, afstand, actuele pace of snelheid, gemiddelde pace of snelheid, verstreken tijd, kloktijd, percentage van je doel, etc. Daaronder worden twee kleinere vakken getoond waarvan je (vooraf) kunt instellen welke gegevens daarin worden getoond.

Batterij

De batterijduur van de TomTom Runner 2 is prima. Als je loopt zonder muziekvia bluetooth en de night modus uit hebt staan (dus niet continue het scherm verlicht hebt) dan kun je er met gemak meer dan 5 uur mee doen. De batterijduur neemt vooral snel af met de night mode aan. Ik vermoed dat met muziek via bluetooth de batterijduur ongeveer halveert.

Night mode

Als je in het donker loopt, kun je door je hand even op het display te leggen het scherm laten oplichten. Je kunt er ook voor kiezen om deze zgn. night mode continu aan te hebben tijdens je run. Houd er wel rekening mee dat dit (veel) invloed heeft op je batterijduur. Als je niet met een activiteit bezig bent wordt de tijd en datum duidelijk getoond.

Trainingen

Het GPS-sporthorloge biedt de mogelijkheid om als het ware tegen jezelf te lopen. Dat wil zeggen dat je het opneemt tegen de statistieken van een eerder voltooide activiteit. Tijdens je activiteit krijg je signalen als je historische zelf inhaalt en vice versa en kun je op je scherm zien hoeveel je voor of achter ligt. Er zijn ook wat standaard races je jezelf mee kunt meten. Daarnaast kun je zelf races maken om jezelf uit te dagen.

Verder kun je intervaltrainingen doen, waarbij je wordt ondersteund door je horloge. Je voert dan je warming up, snelle gedeelten, rust gedeelten en cooling down in en je horloge geeft dan signalen op de juiste momenten.

Op eenzelfde manier kun je lopen op je hartslag. Je geeft dan de minimale en maximale hartslag in en als je buiten dat bereik komt, geeft het horloge een signaal.

Naast al deze opties kun je uiteraard ook vooraf een afstand of tijd ingeven of zonder trainingsinstelling gaan lopen.

MySports app

Voor zowel iOS (iPhone) als Android is de MySports app beschikbaar. In combinatie met bluetooth op je telefoon kun je de app gebruiken om je horloge te voorzien van updates. Voor echt grotere updates (eens in de paar weken/maanden) moet je je horloge aan je computerkoppelen.

Het verbinden van de app met je telefoon is vrij eenvoudig, je volgt gewoon het beschreven stappenplan. Zodra je de app opstart zoekt hij via bluetooth naar je GPS-horloge. Haal je horloge even uit de slaapstand door bijvoorbeeld naar beneden of naar een menu te navigeren, anders wordt het horloge niet altijd gevonden. Als je horloge en telefoon zijn verbonden, wordt je horloge van kleine updates voorzien, de zgn. quick GPS bijgewerkt en je activiteiten gesynchroniseerd. Als je je horloge de hele dag draagt (dus niet alleen tijdens het sporten) worden ook de gegevens over je activiteit (stappen, slaap, etc.) gesynchroniseerd met MySports. Deze gegevens kun je via de app en op de MySports website inzien. De dagelijkse gegevens worden overigens vooral gesynct als je een sportactiviteit hebt opgenomen.

De MySports app (en de website) voorzien je van allerlei handige informatie. Niet alleen over je runs, maar ook over je hoeveelheid slaap, calorieën en stappen per dag, week en maand. Je kunt hier ook doelen stellen, zoals een aantal stappen of een afstand of trends bekijken. Verder kun je uiteraard alle details van je runs inzien, zoals ook grafieken over je tempo, hartslag en hoogtestijging. MySports houdt ook je records bij op o.a. tempo, waarbij het onderscheid maakt in diverse afstandscategorieën.

Hartslagmeter

De ingebouwde hartslagmeter bestaat uit drie leds. De hartslagmeter werkt het best als het horloge strak om je pols zit. Hoe accuraat de hartslagmeter is in verhouding tot een hartslagband laat ik in het midden. Er zijn verschillende testmetingen door gebruikers gedaan en in het ene geval wijkt de polsmeting nauwelijks af van de hartslagband en in andere gevallen worden toch wel wat verschillen gemeten en dat kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben. Voor mij werkt het perfect, omdat ik vooral voortgang wil meten op basis van mijn (gemiddelde) hartslag op vergelijkbare runs.

Je kunt m.b.v. MySports je eigen hartslagzones ingeven, zodat je de juiste statistieken voor jouw lichaam kunt inzien. Verder is het mogelijk om op je hartslag te trainen, door bijvoorbeeld een minimale en maximale hartslag in te geven. Je horloge geeft dan tijdens het lopen een signaal als je buiten dat bereik loopt.

Muziek

Via de MySports app op de computer kun je 3 gigabyte (ca. 500 reguliere nummers) aan muziek op het horloge zetten. Dat is vrij eenvoudig, maar moet je even doorgronden. Je kunt namelijk niet direct mp3 bestanden op je horloge zetten, maar dat werkt via playlists. Hiervoor moet je eerst met bijvoorbeeld Windows Media Player je mp3’s ordenen in een of meerdere playlists en die opslaan. Deze playlists worden vervolgens door de MySports app herkend op je computer vervolgens kun je ze naar je horloge slepen.

Op je horloge kun je ervoor kiezen om tijdens het lopen(al dan niet in shuffle modus) één playlist of de muziek van alle playlists af te spelen.

De bluetooth koptelefoon of oortjes zijn overigens heel eenvoudig te verbinden met het horloge. Met één druk op de knop zoekt het horloge zelf naar beschikbare hardware en verbindt dan automatisch.

Synchronizatie

Zoals gezegd synchroniseert je horloge eenvoudig met je telefoon. Hierdoor belandt alle data van je activiteiten in de MySports cloud. Op de MySports website kun je aangeven met welke platforms je je activiteiten automatisch wilt laten synchroniseren. Dit houdt in dat zodra je run is gesynct met MySports, deze automatisch naar bijvoorbeeld Runkeeper en Strava worden verzonden. Andere opties voor automatische synchronisatie zijn oa. Endomondo, Jawbone, MapMyFitness, NikePlus, TaiwanMySports, TrainingPeaks, TulipSport en Edoon.

Overige sporten

Met de TomTom Runner 2 kun je niet alleen hardlopen, maar het horloge is daarnaast ook ontworpen voor lopen op de loopband (indoor), wielrennen/fietsen (ook in indoor modus) en zwemmen. Tijdens het zwemmen werkt de hartslagmeter overigens niet.

Vergelijken

Vergeleken met zijn voorganger is de Runner 2 er best wat op vooruit gegaan. Inmiddels is ook de TomTom Runner 3 Cardio + Music (of zonder hartslagmeter en/of muziek) te verkrijgen. Het enige verschil tussen de 2 en de 3 is de navigatiefunctie van de TomTom Runner 3. Je kunt van tevoren een .gpx op je horloge zetten en op het horloge wordt de route dan getoond.

Dat klinkt als een echte meerwaarde, maar alleen de te volgen weg wordt in de vorm van een lijn getoond. Je ziet dus geen zijwegen o.i.d. ter oriëntatie. Voor mij was het in elk geval niet voldoende toegevoegde waarde, dus ik heb me wat Euro’s bespaard en ben voor de TomTom Runner 2 te gaan.

De Spark horloges zijn overigens vergelijkbaar. Er zijn niet of nauwelijks verschillen, maar het verschil is vooral de naamgeving waarmee TomTom verschillende typen sporters wil aanspreken.

Ook het TomTom Adventurer horloge is ontworpen in dezelfde lijn. Het enige verschil is dat hier ook een hoogtemeter op zit en dat is fijn als je er bijvoorbeeld mee wilt skieën of snowboarden.

De TomTom Runner horloges zijn in diverse kleuren en varianten te koop bij Coolblue en Bol.com (Runner 2 en Runner 3).

 

(aan deze review kunnen geen rechten worden ontleend)

Geef een reactie